Little girl showing something in the showcase to her mother

اگر از  هر پدر و مادری بپرسید چه می‌خواهند: اکثرا می‌گویند که می‌خواهند فرزندان‌شان با خوشحالی بزرگ شوند و راضی و از نظر مالی مستقل باشند. می‌‌گویند که بیل گیتس در حال حاضر 81 بیلیون دلار دارد و با توجه به این مقدار، به هرکدام از فرزندانش فقط 10 میلیون دلار قبل از رفتن از خانه، داده است. و وارن بوفت، حدود 69 بیلیون دلار دارایی دارد که گفته “من می‌خواهم به بچه‌هایم به مقدار کافی پول بدهم، تا بتوانند با ان کاری کنند نه اینکه انقدر زیاد بدهم که هیچ کاری نتوانند بکنند. ”

واضح است که ثروتمند شدن سخت است، ولی اموزش دادن به نسل بعدی برای اینکه بتوانند به درستی ان پول را خرج کنند، نیز کاری بس دشوار است.

شما چگونه می‌توانید تجارب ارزشمند خود را در این زمینه با فرزندان‌تان، بدون خراب کردن اینده‌ی ان‌ها، سهیم شوید؟

در اینجا 5 مدل برای پرورش بهترشدن کودکان از نظر مالی وجود دارد:

راجع به پول اغلب اوقات صحبت کنید:

بعضی از والدین می‌ترسند راجع به پول با بچه‌هایشان صحبت کنند، بقیه نمی‌دانند که چگونه و از کجا شروع کنند. به هر حال، وقتی شما موضوعی را ممنوع می‌دانید، اموزش دادن و اماده کردن بچه‌های‌تان برای روبرو شدن با ان موضوع، دشوار می‌شود.

شما مجبور نیستید راجع به دلار و سنت صحبت کنید، با راهنمایی‌های با ارزش‌تان راجع به پول و اهمیت ان شروع کنید. که چه کاری می‌توانند بکنند و چگونه مسؤولیت پذیر باشند و مشکلات و دعواهایی که به خاطر پول پیش می‌اید. . مکالمات شما باید همگام با رشد فرزندان‌تان صورت بگیرد، اگر بخث را زود شروع کنید، اطلاعات مالی فرزندان‌تان ، همگام با بزرگ شدنشان افزایش می‌یابد. و اگر این اتفاق بیفتد، غوطه ور شدن و بحث جدی راجع به پول و ثروت اسان‌تر شده و شما می‌توانید به اینده فرزند‌تان امیدوار باشید. همچنین شما را قادر می‌سازد تا راجع به نگه‌داری و احتیاط ان توضیح دهید. به خصوص در سنین 10 سالگی و راهنمایی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی.

ابتدا ان را واقعی کنید.

یک راه برای کمک به فرزند‌تان که بین کار و پول ارتباط ایجاد کنند این است که به انها بگویید که ثروت اولیه خود‌تان از چه راهی به دست امده است. شاید شما ان را به ارث برده باشید، یا خود‌تان ان را به دست اورده باشید، به هر حال، به کودکان‌تان نشان دهید که چگونه شروع کردید و توضیح دهید که از چه راهی از ثروت‌تان محافظت کرده‌اید. مطمئن باشید که مشکلات و بحث‌ها و یا حتی شکستهایی همیشه در این را اتفاق می‌افتد. بدانید موفقیتی که بعد از بحث و جدل‌ها بدست می‌اید، یکی از با ارزش‌ترین درس‌هایی است که فرزندان‌تان یاد خواهند گرفت.

سپس ان را شخصی کنید

ارتباط بین پول وکار در نوجوانی و با دادن مقداری پول به ان‌ها شروع می‌شود. زمانی که احساس می‌کنید ان‌ها عاقلانه اماده‌ی یادگیری مدیریت پول و گذراندن و گرفتن و ذخیره کردن ان هستند. (اگر چه که پول دادن به ان‌ها یک تصمیم شخصی است). همزمان با بزرگ شدن فرزندان‌تان، ان‌ها را در تصمیمات مالی روزانه شرکت دهید. که شامل خریدن وسایل روزانه مثل شامپو، لوازم ارایش و. . . می‌شود. یا مدیریت مخارج ماشین‌شان. مقداری پول به ان‌ها بدهید و اجازه دهید در حساب شخصی خود ذخیره کنند، اگر بودجه می‌خواهند.

درست است که ان‌ها را در بعضی از تصمیمات خود نیز شرکت دهید و تشویق‌شان کنید که بخشی از پول خود را برای کمک به دیگران کنار بگذارند و مسؤولیت آن‌ها را همزمان با بزرگ شدن‌شان، افزایش دهید.

به این صورت، وقتی زمان آن برسد که مقدار زیادی پول به دست اورند، شانس بهتری برای مدیریت کردن پول‌ها خواهند داشت.

برای  تجربه کردن و درک بهتر، مشتاق هستید که به فرزندان‌تان فرصت دهید تا اشتباه کنند و از ان‌ها چیزی یاد بگیرند. اگر دختر شما از این‌که تمام پول‌ش را برای یک چکمه گران قیمت جدید پرداخته، ناراحت باشد، و از قبل از خرید راجع به قیمتش فکر نکرده باشد، پول هفتگی‌اش را این بار پرداخت نکنید، امیدوار باشید دفعه بعدی برای خرید به اندازه، با انگیزه‌تر می‌شود. مشابه این، اگر پسر شما پول هفتگی شما را برای بلیط کنسرت پرداخته است، در مقابل اصرار او مقاومت کنید تا حساب کار دست‎‌ش بیاید.

ثروت وقتی از روی فکر سازمان‌دهی شود، بچه ضرورت بودجه بندی، به تعویق انداختن خشنودی، و ضرورت سبک سنگین کردن انتخاب‌هایش را می‌فهمد.

بخواهید با سعی و جدیت شروع به کار کنند

همزمان که فرزندان‌تان بزرگ می‌شوند، نیازها و خواسته‌هایشان نیز بزرگ می‌شود. برای کمک به ان‌ها در فهمیدن ارزش ذخیره کردن پول جهت رفع نیازهایشان، کودکان‌تان را وادار کنید تا در خریدهای بزرگتر سهیم باشند. مثلا اگر فرزند‌تان اصرار دارد کفش کتانی مارک‌دار داشته باشد، بررسی کنید که تا چه حد پول می‌خواهد بپردازد. ان موقع فرزندتان می‌تواند تصمیم بگیرد که چه مقدار ازپول ذخیره کرده‌اش را صرف این کالا کند. این راه بسیار خوبی است تا به ان‌ها کمک کنید ارزش نسبی خواسته‌هایشان را بررسی کنند. مشابه این، شما ممکن است در سنین کم به فرزندتان بگویید که وقتی به اندازه کافی بزرگ شدند، و توانستند رانندگی کنند، مبلغی معادل خواسته‌های او در حد قیمت معقول یک ماشین جدید، به ان‌ها پول می‌دهید و ان‌ها می‌‌توانند اسایش بدست اورند.

این پیام‌تان بسار پیام قوی است: من روی تو سرمایه گذاری می‌کنم، ولی اول تو باید روی خودت سرمایه گذاری کنی.

به انچه می‌گویید، عمل کنید

این روزها دوستان و رسانه‌ها تاثیرات زیادی روی بچه‌ها دارند، با این حال، چیزی که کودک‌تان از شما می‌بیند، بیشترین تاثیر را روی او دارد. به همین خاطر، بسیار تعیین کننده است که اعمال و ارزش‌های شما در یک ردیف باشند. (یکی باشند)

اگر می‌خواهید که فرزندتان اهمیت پس دادن (امانت، پول و. . . ) را یاد بگیرد، راه‌هایی را پیدا کنید که رفتار شما را ببینند و مانند شما باشند. برای مثال، اگر شما راجع به اهمیت حفظ پول صحبت می‌کنید، ولی هدایای گران قیمت می‌خرید، ان‌ها به این نتیجه می‌رسند که عملکرد شما با انچه که راجع به ان صحبت می‌کنید، یکی نیست. اگر نمی‌خواهید که کودکان‌تان گیج شوند، شما باید با ان ارزش‌‌های درست هرروز زندگی کنید.

کمک کردن به فرزندان‌تان برای ساختن دیدگاه محکم و درست راجع به پول، پروسه‌ای است که تا زمان بودن‌تان باید ان را بازگو کنید.

سخن اخر: تا زمان پرورش فرزندان از لحاظ مالی به بهترین نحو، پدر و مادری کردن شما پایان نمی‌یابد و وظیفه هر کدام از شماست.

منبع: +